Friday, March 31, 2017

INDIA : TAJ MAHAL

Utk Agra kami dpt tour guide. Katanya termasuk dlm pakej, tapi masa booking tak pulak dinyatakan. Ntah la...diorang ni suka suki jer ubah pakej. Berurusan dgn org India ni kena byk sabar....heheheh

Kami bertolak awal pagi dari Delhi. Santosh mcm biasa, asik sesat memanjang. Nak keluar ke highway pun sesat. 

kaabil dipawagam
pagi di delhi

kabus kat luar...

Sepanjang perjalanan kami stop sekali shj kat rest area. Aku beli iced choc. Hahahha ko mampu telan air sejuk dlm cuaca mcm ni??? 


Sampai Agra, santosh jemput tour guide tepi jalan, dan kami terus check-in hotel. Lps dah solat baru la selesa jalan2. Tour guide kata Taj Resort ni tak menyediakan makanan halal. 

Berasap lagi aku, sbb Tanish kata sini halal. So dia bawa kami lunch kat satu restoran, nama Indiana. Food was nice tapi mahal la sikit.

kul 12.30 sampai kat hotel. blh terus check in. kami dpt bilik level 1 (underground). so takder tingkap...sedihhhh
indiana restaurant...supir blh mkn free kat sini
Kami ke Taj Mahal. Okay....aku tak prepare utk ada tour guide, so rasa mcm alaaaaa tak best nya dia ni ada. Kami tak blh buat hal kami, asik kena ikut dia jer. Dipaksa naik tuktuk yg byrn nya sekali naik INR50. 

So perasaan masa kat Taj Mahal, out. Aku tak suka dengar org duk bercerita sejarah2 ni, aku suka duduk2, tgk keliling, gossip2 dan buat hal sendiri2. Bila kena ikut dia, mmg sekejap jer lah kat satu2 tpt. Bila kita stop lama sikit, mula la buat muka. Ishhhh ada yg nak kena makan sarung kasut ni.

Tak sampai 2 jam pun kami kat sini, dia terus ajak balik. Ko lain la....ko ari2 blh dtg sini. Nasib baik kwn aku tetiba nak gi toilet, so aku ambik peluang ni utk jln sorang2. Baru lah rasa aku bebas gitu. 

sampai ke taj mahal dari pintu tepi....kata tour guide khas utk pelancong....ntah ler

Lagi satu, time kami dtg, taj mahal tengah dibersihkan. Gambar taj mahal semua jadi mcm kat bawah ni....sedihhhhh
yayyyyy...dah nampak taj mahal
ramai betul ummat...dan knp minaret tu berbalut kayu??? andweeyyyy
kami dibawa lalu sini...khas utk pelancong...kata dia lagi
besar dan sgt cantikkk
kena pakai sarung kasut....erkk jeans aku dah longgar byk semenjak aku tak brp sihat ni...

tu lah our tour guide...ko mampu nak lawan ckp dia???budak 2 org yg ntah dari mana tu pun ternganga pandang dia....
lawa kann
bestnya kalau dpt duduk2 mcm tu...
curi2 ambik gambar...kata tour guide ni kubor shah jahan ngan mumtaz...tp replika shj....yg betul kat tkt bawah...
acara pembersihan sedang dijalankan....kata tour guide...kami adalah org yg bertuah sbb taj mahal ni dibersihkan sekali setiap 9 thn...erkkkkk
sungai??
taj mahal disengetkan supaya membolehkan kubah masuk dlm skrin
jgn tanya aku ini apa...sbb aku lupa



aku ikut mamat ni ker dia yg iku aku???


dah sampai bawah....

klik jer kamera....malas nak pikir dah sbb mmg ramai org...


moh kita balik....sblm tu lalu tpt scan ...time dtg tadi ada makanan aku  kena sedekah kat tong sampah...

 singgah la kejap kedai gift...tapi mahal ya amat...mampu tgk jer...


2 Comments:

Azian Elias said...

Salam dear.

one of the minarets tu akak rasa dah 2 tahun macam tu. i went there in 2014. alhamdulilah tak ada apa2 kat tiang tu.

tour guide depa ni u sergah kan aja. depa ni mmg suka ikut kata dia. akak siap bergaduh lagi dengan org diarang ni.

liza said...

frust tgk taj mahal yg ada kayu2 tu...huhuhu

kan....diorang ni mmg suka ikut kepala dia jer....

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com